IMOG - 0800 99 827 - info@imog.be
Veel gestelde vragen - Nieuwe dienstverlening vanaf 2026
Ben ik verplicht om aan te sluiten op de huishoudelijke afvalinzameling? 

Als gezin heb je altijd huishoudelijk afval. Ieder huisgezin ontvangt daarom een container voor het huishoudelijk afval, gekoppeld aan de diftar-rekening. Huishoudelijk afval moet immers volgens de regelgeving via de stedelijke of gemeentelijke inzameling verlopen. Voor bedrijfsafval ben je zelf verantwoordelijk wie je laat instaan voor de afvalophaling, maar voor huishoudelijk afval is dit dus niet mogelijk.

Dit komt voort uit de zorgplicht van het huishoudelijk afval die valt onder de bevoegdheden van het openbaar bestuur (art. 26 van het Materialendecreet). De gemeenten en hun intercommunales zetten hiervoor een duurzame inzamelstructuur op voor alle inwoners, waardoor alle inwoners hiervan gebruik kunnen maken, maar voor hun huishoudelijk afval hier ook moeten op aansluiten. Enkel op die manier kan er volgens de regelgever een efficiënte, effectieve dienstverlening worden gegarandeerd op lange termijn met aandacht voor het algemeen belang. Je kan dit vergelijken met andere vormen van  gemeentelijke dienstverlening van openbaar nut.

Voor de inzameling van bedrijfsafval (beroepsactiviteit en niet vanuit de reguliere werking van een gezin) kunnen bedrijven een eigen inzameling kiezen. Wie bij zijn bedrijf woont, is als gezin verplicht om in te stappen in het huishoudelijk inzamelsysteem. Als bedrijf heb je de vrije keuze. 

De beheerskost voor de basisdienstverlening staat los van het gebruik van rolcontainers of restafvalzakken. Het is een vaste kost in het afvalverhaal voor elk gezin. Dit is niet gekoppeld aan de hoeveelheid afval. 

Ben ik verplicht om een GF(t)/keukenafvalemmer te gebruiken? 

Neen, het is echter wel verboden om organisch afval bij je restafval te deponeren. Mogelijkheden zijn ook thuiscomposteren en kippen houden. Deze alternatieven zijn een aanvulling op de GF(t)/keukenafvalemmer, want niet alles (zoals vleesresten) is composteerbaar.

Belangrijk om te weten als je géén GF(t)/keukenafvalemmer wil: niet al het GF(t)/keukenafval kan je composteren of aan je kippen geven. Denk bijvoorbeeld aan de mislukte brownies, die horen niet thuis op de composthoop. De combinatie van de twee is de beste optie, als dit voor jou haalbaar is.

Beslis je later toch om een GF(t)/keukenafvalemmer te nemen? Dat kan, maar dan zal die niet meer gratis aan huis worden geleverd.

Het is mogelijk dat de ophaler of een handhaver controles uitvoeren om te kijken of het aangeboden afval correct is.

Waarom is de GF(t)/keukenafvalemmer een abonnementsformule? 

Dit is een beleidskeuze. Hierdoor willen we het sorteergedrag stimuleren. Het restafval is dan ook duurder dan het organisch afval in de GF(t)/keukenafvalemmer. Sorteren loont ook financieel. 

Moet ik mijn GF(t)/keukenafval apart houden? 

De doelstelling van de EU-regelgeving om geen organisch materiaal bij het restafval toe te laten, is om geen waardevolle nutriënten verloren te laten gaan. Daarom organiseren Imog en de gemeente een bijkomende dienstverlening door het ophalen van je GF(t)/keukenafval.

Nog belangrijker dan sorteren en recycleren of composteren is echter om afval te voorkomen. Je hebt namelijk zelf in de hand hoeveel afval je produceert en verwerkt. Dit kan je door thuis zelf te composteren. Ook op appartementen lukt dit met een wormenbak. We begrijpen dat de tip voor het houden van kippen iets moeilijker ligt. Maar ook door op voedselverspilling te letten kan je heel wat afval voorkomen. Op de website van Imog vind je heel wat tips rond voedselverlies beperken: slim aankopen, slim bewaren en red-de-restjes zijn hierin centrale pijlers.

Wat is het verschil met de tuinafvalbak? 

GF(t)/keukenafval en tuinafval zijn verschillende afvalstromen, worden anders verwerkt en hebben een ander eindproduct. Een groencompostering kan geen vlees- en visresten verwerken. Als dat samen ingezameld wordt, moeten we dit verwerken aan de duurste verwerkingsprijs.

  • GF(t)/keukenafval wordt vergist in een installatie waarbij biogas wordt gemaakt als groene energie.
  • Tuinafval composteren we op onze eigen site in Moen tot hoogwaardige groencompost. Hier kunnen geen vlees- en visresten worden verwerkt.

Een abonnement op een tuinafvalbak is een goede oplossing voor wie een grote tuin en veel tuinafval heeft. Een abonnement is niet verplicht. Onbereide groente- en fruitafval horen hier niet meer in thuis. Het tijdelijk proefproject waarin dit werd uitgetest is een tweetal jaar geleden afgelopen. 

Onbereide en bereide groente- en fruitafval kan je gemakkelijk aanbieden, samen met vlees- en visresten in het GF(t)/keukenafvalemmertje.

Vanuit Ovam werden de sorteerregels over heel Vlaanderen geuniformiseerd. Hierdoor hoort onbereid groente- en fruitafval vanaf heden ook bij het GF(t)/keukenafval en niet meer in de tuinafvalbak. De tuinafvalbak dient enkel voor afval uit de tuin: gras, bladeren, snoeisel, ...

Hoe hou ik mijn diftar-rolcontainer proper? 

Een netjes onderhouden rolcontainer gaat jaren mee bij normaal gebruik. Zorg daarom dat je hem goed onderhoudt. Een container kan je vlot uitwassen. Je kan onderaan wat krantenpapier leggen zodat afval niet blijft plakken aan de bodem. Afval dat geurhinder veroorzaakt, kan je eerst in (kranten)papier wikkelen.

Mijn rolcontainer is gestolen, wat nu? 

Mocht je rolcontainer gestolen zijn, dan doe je aangifte bij de politie. Met deze documenten van de politie kan je Imog verwittigen en krijg je gratis een nieuw exemplaar.

Ik wil de rolcontainers in het echt zien voor ik beslis, kan dit? 

De verschillende types containers staan uitgestald in o.a. de gemeentehuizen en recyclageparken. Daar kan je ook een handige brochure meenemen met extra uitleg. Je kan ook langskomen op een infomoment in jouw gemeente of stad. 

Markten en infoavonden 

· La Braderia Avelgem (21/06) 14u – 20u

· Wielsbeekse Zomerdrink (22/06) 11u – 13u

· Midzomermarkt Deerlijk (22/06) 14u – 20u

· Stand op ‘L’Equino  Kruisem (03/08) 8u30 – 19u

· Infovergadering 1 Avelgem – Spikkerelle (27/08) – 19u30

· Infovergadering 1 Wielsbeke – OC Leieland (28/08) – 19u

· Stand op Wekelijkse Markt Vichte – (29/08) 8u-12u

· Braderie Avelgem  (30/8) 9u – 19u

· Infovergadering 2 Wielsbeke – (03/09) – 19u

· Infovergadering Spiere-Helkijn- Sporthal (04/09) – 19u30

· Stand op Wielsbeekse feesten  (06/09)  16u – 20u

· Infostand Wekelijkse Markt Zwevegem (09/09) - 8u-12u

· Infovergadering 2 Avelgem- Spikkerelle (09/09) – 19u30

· Infostand Wekelijkse Markt Harelbeke (11/09) - 8u-12u

· Infoavond 1 Anzegem - Gemeentepunt (11/09) – 19u30

· Stand Wekelijkse Markt Waregem (13/09) - 8u-12u

· Doorlopende infomarkt met standen TSAS (15/09) – 14u-17u

· Infovergadering Harelbeke TSAS (15/09) om 19u30

· Infovergadering Harelbeke TSAS (16/09) om 14u30 en om 19u30

· Stand Wekelijkse Markt Kruishoutem (16/09) - 8u-12u

· Stand Wekelijkse Markt Kuurne (17/09) - 8u-12u

· Infoavond 1 Waregem – OC De Linde (17/09) – 18u

· Infoavond 2 Waregem - Stadhuis (17/09) – 20u

· Infoavond 1 Deerlijk D’Iefte (17/09) – 19u

· Infodag 2 Deerlijk D’Iefte (18/09) - 2 sessies   14u30 en om 19u

· Infostand Wekelijkse Markt Harelbeke (18/09) - 8u-12u

· Infostand Wekelijkse Markt Zingem (19/09) - 8u-12u

· Infoavond 3 Waregem – OC Coorenaer (22/09) - 18u

· Infoavond 4 Waregem – OC Klokhuis (22/09) – 20u

· Infoavond Kuurne -St-Pieterszaal (23/09) – 19u

· Infoavond 5 Waregem – OC Nieuwenhove (24/09) – 19u

· Infoavond Kuurne – Gemeentehuis (30/09) – 19u

· Infoavond Mooimakers  Kruisem (30/09) – 19u15

· Infodag 1 Zwevegem (3 sessies) (01/10) 16u – 19u – 20u30

· Infodag 2 Zwevegem (3 sessies) (02/10) 16u – 19u – 20u30

· Infostand maandagmarkt Kortrijk (06/10) - 8u-12u

· Infoavond Kortrijk 1 – JC Tranzit (06/10) – 19u

· Infoavond Kortrijk 2 – OC Vonke (07/10) – 19u

· Infostand maandagmarkt Kortrijk (13/10) - 8u-12u

· Infoavond Kortrijk 3 – OC De Wervel (15/10) – 19u

· Infomarkt Anzegem  - Gemeentepunt (23/10) – 16u

· Infoavond Mooimakers – CC Spoor (29/10) – 19u

Kunnen we meerdere bakken kiezen voor het restafval? 

Inwoners kunnen bij opstart op de website kiezen voor één diftar-rolcontainer in het formaat dat voor hun gezinsgrootte past. De aanbiedingskost is afhankelijk van de grootte van de diftar-container. Wil je toch meerdere containers bestellen, dan kan je je aanvraag telefonisch doen via 0800 98 002. Dit wordt afzonderlijk onderzocht.

Voor GF(t)/keukenafvalemmers is er één formaat en kan je op het webportaal imog.mijncontainer.be kiezen. Wil je een tweede GF(t)/keukenafvalemmer, vraag dit telefonisch aan bij 0800/98002. Je betaalt telkens een abonnement per GF(t)/keukenafvalemmer.

Kan ik wisselen naar een grotere of kleinere container? 

Je kan het formaat van je diftar-container gratis wisselen.

Het abonnement voor de GF(t)/keukenafvalemmer is een jaarabonnement. Bij stopzetting doe je het volledige jaar uit. Als je intekent tijdens het jaar, berekenen we de geplande inzameldata pro rata en kunnen er leveringskosten bijkomen.

Verandert er iets voor pmd of voor papier & karton of voor de tuinafvalbak? 

Neen, deze dienstverlening blijft gelijk. De afvalkalender past zich door het GF(t)/keukenafval en restafval wel aan. Dit heeft ook een invloed op de ophaaldagen van de andere afvalsoorten, kijk dus zeker nog eens jouw afvalkalender 2026 na als je deze eind december ontvangt.

Ik heb geen computer, hoe moet ik geld op de voorschotrekening voorzien?  

Het online portaal is volledig te gebruiken via een smartphone. Verder kan je ook terecht bij het gratis nummer 0800 98 002 als er vragen zijn over de facturatie of over je verbruik. Betalen is perfect mogelijk via de overschrijving bij de betalingsuitnodigingen zodat je niets via de computer of smartphone hoeft te doen.

Hoe worden de betaaluitnodigingen verstuurd? 

De eerste betalingsuitnodiging ontvang je via de post, nog vóór de opstart van het nieuwe systeem. Daarna kies je zelf hoe je toekomstige betalingsuitnodigingen ontvangt, via Doccle, e-mail of blijvend via de post. We moedigen aan om voor digitale communicatie te kiezen: sneller, milieuvriendelijker en makkelijker te beheren.

Hoe gebeurt de betaling?  

Na de aanvraag ontvang je een bevestiging met betalingsuitnodiging voor een voorschot op de diftar-rekening. Daar wordt ook de beheerskost voor de basisdienstverlening van afgetrokken. Het bedrag van het voorschot hangt af van de keuzes die je maakt: welke grootte van diftar-container kies je, neem je een GF(t)/keukenafvalemmer of niet...

Het geschatte verbruik op basis van een jaargemiddelde gebruiken we als voorstel. Richtbedrag: diftar-container 40 l (€ 50) / diftar-container 120 l (€ 75) / diftar-container 240 l (€ 150). Als je spaarzaam omspringt met je afval, kan hier langer dan een jaar meer doen.

De provisie blijft sowieso geldig over kalenderjaren heen. Pas als je een bepaalde ondergrens bereikt, krijg je een nieuwe betaaluitnodiging om je voorschot aan te vullen.

Ik wil een slotje voor mijn diftar-container, kan dat? 

Dat kan. Een slot kan na 1 januari worden aangekocht voor een diftar-container van 40l, 120l en 240l. Een slot kost 30 euro inclusief plaatsing. Er is geen slot mogelijk op een GF(t)/keukenafvalemmertje van 25l.

Het slot opent automatisch wanneer de ophaalwagen je bak oppakt. De ophalers gebruiken dus geen sleutel. Je krijgt zelf wel twee sleutels bij je slot. Let op: als je beide sleutels verliest, moet je een nieuw slot kopen. Er zijn geen reservesleutels beschikbaar.

Hou er rekening mee dat je buren meer dan 100 kg restafval in jouw afvalbak moeten gooien om de kost van je slot te compenseren. Daarom raden we aan om eerst af te wachten. Merk je dat er toch misbruik is? Dan kan je een slot aanvragen. De ervaring in de gemeenten waar het systeem van rolcontainers al lang in voege is, leert ons dat er weinig tot geen bijplaatsingen gebeuren.

Ik wil de keuze van mijn container of emmer bevestigen, hoe doe ik dit? 

Heb je jouw brief al ontvangen om je keuzes door te geven?
Volg dan de informatie in de brief en ga naar imog.mijncontainer.be. Meld je aan met de inloggegevens in je brief en geef aan welke keuze je graag wil maken van formaat en geef hier aan of je al of niet je GF(t)/keukenafvalemmer wil. Je kan naar 0800 98 002 bellen, zij zullen jou verder helpen.

Kreeg je nog geen brief?
Wacht nog eventjes af, je zal deze zeker nog ontvangen. Wat je moet doen, zal hier beschreven staan.

Ben je van mening veranderd?
Bel naar 0800 98 002 om je keuzes nog aan te passen.

Wij zetten onze restafvalzakken nu op een centraal punt, blijft dit zo? 

De ophaling van rolcontainers gebeurt op de openbare weg voor zover die toegankelijk is voor de ophaalwagens. Heb je hierover vragen, contacteer de gratis infolijn op 0800 98 002 of mail naar communicatie@imog.be. Dan kijken we voor een oplossing voor specifieke situaties.

Ik heb de eerste brief niet ontvangen, wat moet ik doen? 

Bel naar het gratis nummer van de infolijn 0800 98 002, zij zullen jou verder helpen. De planning is als volgt:
 

Gemeente

Brief 

Reageren 

Uitzet

Anzegem

18-26/08

14/09

7-13/10

Avelgem

18-21/08

7/09

2-6/10

Deerlijk

25-29/08

21/09

28-29/10

Harelbeke

18-28/08

21/09

14-27/10

Kortrijk

15-26/09

19/10

1-19/12

Kruisem

29/08 – 5/09

28/09

30-31/10

Kuurne

08-12/09

5/10

26-28/11

Spiere-Helkijn

22/08

7/09

6/10

Waregem

01-11/09

5/10

3-17/11

Wielsbeke

18-21/08

7/09

29/09-1/10

Zwevegem

01-12/09

5/10

18-25/11

Waarom moeten we nu € 24 vaste kosten betalen? 

Heel wat basisdienstverlening binnen de gemeente (netheid, toegang tot het recyclagepark met veel gratis fracties, ophaalkalender...) werd niet via de ‘afvalproducent’ geïnd, maar vanuit de algemene middelen van de gemeente bijgepast. Dit wordt nu aan de diftar-rekening toegewezen.

De € 2 per maand mag je dan ook niet zien als een huur voor de container, want je betaalt geen huur of waarborg. Het is wel een vaste beheerskost voor de basisdienstverlening van het hele afvalverhaal. Het gaat dus over een overkoepelende kost.

Waarom zijn er verschillen per gemeente/stad? 

Een gemeente of stad kan ervoor kiezen om kleine accenten anders te leggen omwille van de eigenheid van de gemeente. Bijvoorbeeld stedelijk versus landelijk...

Ik heb het financieel moeilijk, welke mogelijkheden zijn er? 

De tegemoetkomingen gebeuren door je gemeente. Contacteer je gemeente hiervoor.

De kostprijs is sterk verhoogd, klopt dit? 

Uit een restafvalzakanalyse die Imog uitvoerde, blijkt dat 47,3 kg per inwoner per jaar van ons restafval bestaat uit GF(t)/keukenafval en uit 26,5 kg per inwoner per jaar aan recycleerbare materialen, waar er nu al een selectieve inzameling voor bestaat (pmd, textiel, papier & karton...). Er is dus nog potentieel om 73,8 kg  per persoon per jaar uit het restafval te halen.

Onze dienstverlening wordt nu uitgebreid en hierbij gebruiken we het principe van ‘de vervuiler betaalt’ door het restafval te wegen. Zo wordt de goede sorteerder beloond en willen we financiële stimuli bieden om sorteren meer te belonen en restafval te ontraden. Wanneer we dit wegen, kan dit preciezer per effectieve kg i.p.v. per zak worden berekend. Hierdoor kan er potentieel €25 (73,8 kg * €0,34) per gezinslid worden bespaard. Ook de aanbiedingskost betaal je enkel als je de container buiten plaatst. Je hoeft niet elke ophaling je container aan te bieden.

We willen vooral wijzen op de doelstelling dat we allemaal zelf stappen kunnen nemen voor minder CO2 en een beter klimaat en het toegenomen comfort dat een diftar-rolcontainer met zich meebrengt: geen scheuren of lekken, geen vieze geur...  De mensen die nu al de vergelijkbare tuinafvalbakken gebruiken, zijn ook tevreden over deze betalende service.

Ook even meegeven dat de laatste jaren is de gezondheidsindex een heel stuk is gestegen, zeker na de coronajaren. De nieuwe prijszetting van € 0,34/kg sluit meer aan bij de werkelijke kostprijs om het restafval in te zamelen en te verwerken. Hiermee wordt onze regio in lijn gezet met de andere Vlaamse regio’s en maken we een inhaalbeweging inzake ‘de vervuiler betaalt’. De kostprijs voor restafval in de ons omringende regio’s situeert zich trouwens rond de €0,40/kg.

Ik heb veel zwaar afval door luiers (jonge kinderen/incontinentie). Wat kan ik doen? 

De tegemoetkomingen zijn per gemeente anders. Contacteer je gemeente hiervoor.  Tip voor jonge ouders: gebruik herbruikbare luiers, in heel wat gemeenten zijn hiervoor subsidies voorzien.

Ik heb katten en de kattenbakvulling weegt zwaar. Wat moet ik doen? 

Het klopt dat kattenbakvulling veel weegt. Kattenbakvulling hoort niet bij het groente-, fruit- en tuinafval  omdat het mogelijk ziektekiemen kan bevatten en het vergistingsproces  kan verstoren. Hoewel er biologisch afbreekbare kattenbakvulling bestaat, is het voor ophalers en verwerkers moeilijk om te controleren of het echt 100% biologisch afbreekbaar is en of het geen ziektekiemen bevat. Daarom wordt kattenbakvulling – ongeacht het type – bij het restafval geplaatst.
Door de kattenbakvulling bij het restafval aan te bieden, zal dit natuurlijk wel een groot deel van de afvalfactuur bedragen.

Alternatieven zijn:

  • Biologisch afbreekbare vulling gebruiken die je in je eigen tuin composteert (gemaakt uit houtkorrels, stro, maïs, papier of kokosvezels) en enkel uitwerpselen van planteneters zelf composteren
  • Klompvormende kattenbakvulling gebruiken. Zo schep je enkel de gebruikte delen (of klompen) weg zonder alles te moeten vervangen. Naar gewicht heeft dit ook een grote impact.

Mogen composteerbare koffiefilters/zakjes bij GF(t)/keukenafval? 

Voor de ophalers is het niet mogelijk om te achterhalen of aangeboden koffiefilters of zakjes  effectief composteerbaar zijn. Vaak bevatten deze plastic zonder dat je dit op het eerste gezicht ziet.  Daarom aanvaarden de verwerkingsinstallaties van GF(t)/keukenafval en groencomposteringen deze niet en horen ze allemaal bij het restafval.

Mogen er plastic zakken in de diftar-rolcontainer? 

Ja, in je diftar-rolcontainer mag je gerust kleine plastic vuiniszakjes uit keuken of badkamer deponeren. Duw ze wel niet te hard aan zodat ze er vlot uitvallen bij de lediging.

Nee, in de GF(t)/keukenafvalemmer mogen plastic zakjes zeker niet, omdat dit niet kan gecomposteerd worden. Composteerbare zakjes of bio-afbreekbare zakjes mogen ook niet omdat in de praktijk blijkt dat deze niet zo goed verteren.

Wil je graag je GF(t)/keukenafvalemmer proper houden, dan kan je papieren zakjes (€4,5 voor 40 zakjes) aankopen op het intergemeentelijk recyclagepark in jouw buurt. Je kan ook een aanrechtemmertje (€3,5) kopen om in je keuken te zetten. Dit is te koop vanaf eind november.

Hoe kan ik zien welke container de mijne is? 

Alle diftar-containers en GF(t)/keukenafvalemmers zijn voorzien van een grote adressticker van 13 op 9 cm.

Ik heb nog oude restafvalzakken, wat nu? 

Je kan je huidige pak restafvalzakken opgebruiken, maar vanaf 1 januari 2026 moet je er wel een retributiesticker van € 0,80 ophangen.  We communiceren tijdig om niet meer zakken te kopen dan nodig. Hamsteren heft dus geen zin. Er is geen einddatum bepaald hoe lang bestickerde zakken meegenomen worden. In een pak restafvalzakken zitten er tien zakken.

Vanaf half november zullen de retributiestickers te koop zijn op volgende locaties, per stuk:

Gemeente / stad

Locatie

Anzegem

Gemeentehuis (De Vierschaar) en sociaal huis (Lieven Bauwensstraat)

Avelgem

Intergemeentelijk recyclagepark

Deerlijk

Intergemeentelijk recyclagepark

Harelbeke

Intergemeentelijk recyclagepark

Kortrijk

Intergemeentelijke recyclageparken (Rollegem/Heule/Harelbeke), wijkcentra, stadhuis (Leiestraat 21) en depot Vier Linden 3

Kruisem

Niet van toepassing

Kuurne

Gemeentehuis en bibliotheek

Spiere-Helkijn

Gemeentehuis en intergemeentelijk recyclagepark Moen

Waregem

Intergemeentelijk recyclagepark, stadswinkel en deelgemeentehuizen

Wielsbeke

Intergementelijk recyclagepark en stadhuis

Zwevegem

Intergemeentelijk recyclagepark, infopunt gemeente en Bibbus

Wanneer mag ik mijn diftar-rolcontainer buiten zetten? 

Je mag je container aanbieden net zoals dat bij een restafvalzak het geval was. Dit wil zeggen dat de container buiten mag de avond voor de ophaling volgens de afspraken die gelden in jouw gemeente/stad of op de dag van de ophaling voor 5 uur. Je zet de bak aan de rand van de straat, voor je perceel. Dit met de handvaten richting de straat zodat de ophalers je bak makkelijk kunnen verplaatsen.

Hou het voetpad vrij voor rolstoelgebruikers en kinderwagens. Plaats je rolcontainer op een vlakke ondergrond. Containers die niet dicht kunnen, worden niet meegenomen.  Je dient de bak op de dag van de lediging zelf terug binnen te halen of op de eigen grond te plaatsen. Dit mag dus gerust na je werkdag.

Is er geen ophaling, dan zet je de container op een plaats die voor jou het handigst is. Staat de container buiten, dan kies je best een schaduwrijke plaats. 

In noodgevallen of bijvoorbeeld voor vertrek op reis kan je met je restafval terecht op de intergemeentelijke recyclageparken indien deze worden aangeboden in officiële zakken. Een zak van 50 liter kost €2,5.

Ik woon op een appartement. Hoe werkt het systeem voor mij? 

Een diftar-container van 40 liter is niet groot. Het neemt ongeveer even veel plaats in als een huidige restafvalzak. Een diftar-container van 40 liter is dus een goed alternatief voor appartementen.

Ik woon op een appartement, hoe verloopt de regeling? 

De aansluiting op het huishoudelijke inzamelcircuit en de beheerskost voor de basisdienstverlening is per huisgezin. Elke bewoner van een appartementsgebouw krijgt een persoonlijke brief om een eigen rolcontainer aan te vragen. Dit sluit het beste aan bij de principes van het diftar-systeem: iedereen is zelf financieel verantwoordelijk voor het huishoudelijk afval dat hij/zij aanbiedt. 

Wie geen brief kreeg, kan contact opnemen om een duplicaat te krijgen. Voor een appartement raden we een container van 40 liter aan, dit neemt ongeveer evenveel plaats in als een restafvalzak nu.  

Voor appartementsgebouwen met veel wooneenheden kan er na januari 2026 overleg zijn om het afval op een alternatieve manier op te halen. Hiervoor neemt de syndic contact op met communicatie@imog.be.

Wat doe ik als ik verhuis, wat gebeurt er als ik sterf? 

De rolcontainer hoort bij het huis en dus bij het specifieke adres. Je laat je diftar-rolcontainer netjes achter. Deze wordt geblokkeerd en pas terug geactiveerd als er nieuwe bewoners in het huis komen. De tuinafvalbak is een uitzondering want hierbij is een systeem met waarborg voor de container en de container zal opgehaald worden bij stopzetten van je abonnement.

Ben je zelf net verhuisd en is er geen container bij de woning? Vraag deze dan aan bij Imog.

De voorschotrekening hoort bij de persoon zelf. Die neem je dus mee als je binnen de Imog-regio verhuist. Bij overlijden, opname in een woonzorgcentrum of een verhuizing buiten de Imog-regio wordt de rekening afgesloten en krijg je het saldo terug.

Wat met nieuwe adressen zoals een nieuwe straat of een huis dat terug bewoond is?  

Dit zal blijken uit de adresbestanden die dagelijks geüpdatet worden. De nieuwe bewoner zal een standaardbrief ontvangen met de mogelijkheden.

Wat gebeurt er met de betaalde voorschot bij verhuizing of overlijden? 

Er is geen teruggave bij de stopzetting van een GF(t)/keukenafvalabonnement, tenzij bij een overlijden, een verhuizing naar een woonzorgcentrum of een verhuizing buiten de Imog-regio. Dit is idem aan het huidige tuinafvalbakabonnement. De diftar-rolcontainer blijft bij het het huis, de GF(t)/keukenafvalemmer zal opgehaald worden (mits kostprijs).

Hoe werkt het voor bedrijven? Wat met horeca, onthaalouder...? 

Momenteel zijn vanuit de bevolkingsregisters de inwoners aangeschreven, met de uitrol van de dienstverlening voor huishoudelijk afval (d.w.z. vanuit de reguliere werking van een huisgezin).

Grote hoeveelheden en bedrijfsafval zoals onthaalouder, organisatie, vereniging, horeca of activiteiten vanuit een beroepsbezigheid val je onder het bedrijfsafval. Voor afval van bedrijfsmatige oorsprong, ontwikkelt Imog een dienstverlening die tegen half november bekend kan gemaakt worden. Deze inzameling is administratief en financieel losgekoppeld van het huishoudelijk circuit, maar kan samen worden ingezameld.

Geef je gegevens (btw-nummer, adres, contactpersoon) door via 0800 98 002 of communicatie@imog.be zodat we je kunnen informeren.

Betaal ik ook als er afval in de diftar-container achterblijft? 

Bij lediging worden de bakken twee keer gewogen: eerst het brutogewicht en na lediging het tarragewicht. Enkel het nettogewicht (verschil) wordt in rekening gebracht. Eventueel achtergebleven afval of het gewicht van de container of slot rekenen we dus niet mee.

Kan ik bij mijn tweede verbijf gebruik maken van de diftar-rolcontainers? 

Ja, dat kan. Bel naar 0800 98 002. Zodra we je aanvraag ontvangen hebben, behandelen we die verder.