Als gezin heb je altijd huishoudelijk afval. Ieder huisgezin ontvangt daarom een container voor het huishoudelijk afval, gekoppeld aan de diftar-rekening. Huishoudelijk afval moet immers volgens de regelgeving via de stedelijke of gemeentelijke inzameling verlopen. Voor bedrijfsafval ben je zelf verantwoordelijk wie je laat instaan voor de afvalophaling, maar voor huishoudelijk afval is dit dus niet mogelijk.
Dit komt voort uit de zorgplicht van het huishoudelijk afval die valt onder de bevoegdheden van het openbaar bestuur (art. 26 van het Materialendecreet). De gemeenten en hun intercommunales zetten hiervoor een duurzame inzamelstructuur op voor alle inwoners, waardoor alle inwoners hiervan gebruik kunnen maken, maar voor hun huishoudelijk afval hier ook moeten op aansluiten. Enkel op die manier kan er volgens de regelgever een efficiënte, effectieve dienstverlening worden gegarandeerd op lange termijn met aandacht voor het algemeen belang. Je kan dit vergelijken met andere vormen van gemeentelijke dienstverlening van openbaar nut.
Voor de inzameling van bedrijfsafval (beroepsactiviteit en niet vanuit de reguliere werking van een gezin) kunnen bedrijven een eigen inzameling kiezen. Wie bij zijn bedrijf woont, is als gezin verplicht om in te stappen in het huishoudelijk inzamelsysteem. Als bedrijf heb je de vrije keuze.
De beheerskost voor de basisdienstverlening staat los van het gebruik van rolcontainers of restafvalzakken. Het is een vaste kost in het afvalverhaal voor elk gezin. Dit is niet gekoppeld aan de hoeveelheid afval.
Neen, het is echter wel verboden om organisch afval bij je restafval te deponeren. Mogelijkheden zijn ook thuiscomposteren en kippen houden. Deze alternatieven zijn een aanvulling op de GF(t)/keukenafvalemmer, want niet alles (zoals vleesresten) is composteerbaar.
Belangrijk om te weten als je géén GF(t)/keukenafvalemmer wil: niet al het GF(t)/keukenafval kan je composteren of aan je kippen geven. Denk bijvoorbeeld aan de mislukte brownies, die horen niet thuis op de composthoop. De combinatie van de twee is de beste optie, als dit voor jou haalbaar is.
Beslis je later toch om een GF(t)/keukenafvalemmer te nemen? Dat kan, maar dan zal die niet meer gratis aan huis worden geleverd.
Het is mogelijk dat de ophaler of een handhaver controles uitvoeren om te kijken of het aangeboden afval correct is.
Dit is een beleidskeuze. Hierdoor willen we het sorteergedrag stimuleren. Het restafval is dan ook duurder dan het organisch afval in de GF(t)/keukenafvalemmer. Sorteren loont ook financieel.
De doelstelling van de EU-regelgeving om geen organisch materiaal bij het restafval toe te laten, is om geen waardevolle nutriënten verloren te laten gaan. Daarom organiseren Imog en de gemeente een bijkomende dienstverlening door het ophalen van je GF(t)/keukenafval.
Nog belangrijker dan sorteren en recycleren of composteren is echter om afval te voorkomen. Je hebt namelijk zelf in de hand hoeveel afval je produceert en verwerkt. Dit kan je door thuis zelf te composteren. Ook op appartementen lukt dit met een wormenbak. We begrijpen dat de tip voor het houden van kippen iets moeilijker ligt. Maar ook door op voedselverspilling te letten kan je heel wat afval voorkomen. Op de website van Imog vind je heel wat tips rond voedselverlies beperken: slim aankopen, slim bewaren en red-de-restjes zijn hierin centrale pijlers.
GF(t)/keukenafval en tuinafval zijn verschillende afvalstromen, worden anders verwerkt en hebben een ander eindproduct. Een groencompostering kan geen vlees- en visresten verwerken. Als dat samen ingezameld wordt, moeten we dit verwerken aan de duurste verwerkingsprijs.
- GF(t)/keukenafval wordt vergist in een installatie waarbij biogas wordt gemaakt als groene energie.
- Tuinafval composteren we op onze eigen site in Moen tot hoogwaardige groencompost. Hier kunnen geen vlees- en visresten worden verwerkt.
Een abonnement op een tuinafvalbak is een goede oplossing voor wie een grote tuin en veel tuinafval heeft. Een abonnement is niet verplicht. Onbereide groente- en fruitafval horen hier niet meer in thuis. Het tijdelijk proefproject waarin dit werd uitgetest is een tweetal jaar geleden afgelopen.
Onbereide en bereide groente- en fruitafval kan je gemakkelijk aanbieden, samen met vlees- en visresten in het GF(t)/keukenafvalemmertje.
Vanuit Ovam werden de sorteerregels over heel Vlaanderen geuniformiseerd. Hierdoor hoort onbereid groente- en fruitafval vanaf heden ook bij het GF(t)/keukenafval en niet meer in de tuinafvalbak. De tuinafvalbak dient enkel voor afval uit de tuin: gras, bladeren, snoeisel, ...
Een netjes onderhouden rolcontainer gaat jaren mee bij normaal gebruik. Zorg daarom dat je hem goed onderhoudt. Een container kan je vlot uitwassen. Afval dat geurhinder veroorzaakt, kan je eerst in een plastic zakje stoppen.
Mocht je rolcontainer gestolen zijn, dan doe je aangifte bij de politie. Met deze documenten van de politie kan je Imog verwittigen en krijg je gratis een nieuw exemplaar.
Huishoudelijke afvalstoffen zijn afvalstoffen die ontstaan door de normale werking van een particuliere huishouding en afvalstoffen die daarmee gelijkgesteld worden bij besluit van de Vlaamse regering. (materialendecreet artikel 3, 17°)
Er zijn heel wat ontdoeners van afvalstoffen waarvan de activiteiten neigen naar particuliere huishoudens of waarbij de aard, hoeveelheid en samenstelling ook neigt naar een particuliere huishouding. Evenwel bevinden deze ontdoeners zich niet in een normale woonsituatie (woonhuis). Hierna wordt een niet limitatieve lijst opgesomd van dergelijke soorten ontdoeners van afvalstoffen en wordt aangegeven of het gaat om huishoudelijke afvalstoffen of niet.
De lijst wordt ingedeeld in activiteiten nl. wonen, werken, toerisme, diensten en evenementen. Dit louter om de lijst wat te structureren.
Wonen
In principe is het afval komende van de activiteit “wonen” in alle situaties huishoudelijk afval. Enige uitzondering zijn de rust- en verzorgingstehuizen of bejaardentehuizen.
Meer details zie hieronder.
Appartementen
Afval van bewoners van een appartementsgebouw is huishoudelijk afval. Zelfs als dit afval via een syndicus wordt aangeboden, dan gaat het nog steeds om huishoudelijk afval. Dit moet steeds in overeenstemming met de gemeentelijke reglementering aangeboden worden (sorteerregels, toelating om door privébedrijf het huishoudelijk afval te laten afhalen los van de gemeentelijke inzameling, rapportering aan gemeente, …)
Tweede verblijf appartementen (en huizen): huishoudelijk afval. Het afval is afkomstig van de normale werking van een particulier huishouden. Het enige verschil is de niet permanente bewoning.
Sociale huisvestingmaatschappijen: huishoudelijk afval. De bewoners zijn huishoudens. Regeling zoals bij appartementen. De huisvestingmaatschappij moet toelating vragen aan de gemeente om in overeenstemming met de gemeentelijke reglementering een private ophaler/verwerker te contracteren.
Studentenhome: huishoudelijk afval. Vele studenten zijn ingeschreven in de gemeente. Hun afvalproductie stemt volledig overeen met een gewoon huisgezin van 1 persoon. Ze leven gedurende lange tijd in zo’n studentenkamer/studio/appartement en hebben een normale werking van een particulier huishouden.
Studentenkamer in een gewoon huis: huishoudelijk afval. Idem studentenhome.
Zorghuizen/zorgwonen: huishoudelijk afval. Eerder kleinschalige organisatie van zorg waar de woonfunctie centraal staat. Er is wel zorg en ondersteuning maar er is sprake van een normale werking van een -eerder groot – huishouden.
Serviceflat: Meestal bejaarden, soms ook mensen met een beperking die zelfstandig wonen in aparte wooneenheden (kleine huisjes, appartementen, ...). Er komt al wel begeleidend personeel langs (verpleging, thuishulp, traiteur, OCMW, …) maar toch is hier sprake van een normale werking van een particuliere huishouding. Dus huishoudelijk afval.
Rust- en verzorgingstehuis of bejaardentehuis: Hier verblijven meestal bejaarden die op een kleine kamer huizen en medische zorgen nodig hebben. We kunnen niet meer spreken van een normale particuliere situatie. Hun afval is bedrijfsafval, ook al zijn sommige bejaarden ingeschreven op het adres van het bejaardentehuis.
Toerisme
Het afval van een toeristische “infrastructuur” is in principe altijd bedrijfsafval.
Hierop is één uitzondering nl. een vakantiepark waar voor alle huisjes een apart kadastraal inkomen is bepaald en apart onroerende voorheffing betaald EN de uitbating beperkt is tot het beheer/verhuur van de huisjes (dus geen restaurant, zwembad, animatie,...). Het afval van zo’n vakantiedorp is huishoudelijk afval. Motivatie van deze uitzondering is te vinden in de analogie met tweede verblijf appartementen. Ook daar betaald iedereen apart belastingen en is er eventueel enkel een beheerder (syndicus). Meer details zie hieronder:
Camping: Ook al wonen op sommige campings gezinnen permanent, de wetgeving laat deze permanente bewoning niet toe. Campings zijn bedoeld voor toerisme. Daarom is afval van campings bedrijfsafval.
Vakantiedorp/recreatiecentrum/domein/pretpark Ook al zijn hier vaak kleine chalets of appartementen, hier is sprake van toeristische activiteit en dus bedrijfsafval. Hierop is dus één uitzondering (zie boven).
Diensten
Alle afval van diensten is bedrijfsafval. Enige uitzondering hierop is gebaseerd op artikel 4.1.1 van Vlarema dat straatvuil (vuilbakjes) en veegvuil gelijkstelt aan huishoudelijk afval
Kindercrèche: bedrijfsafval.
School: bedrijfsafval.
Ziekenhuis: bedrijfsafval.
Gemeentelijke diensten
Alle afval van de werking van gemeentelijke diensten is bedrijfsafval. Hier is geen sprake van de werking van een particuliere huishouding.
Het gaat om:
- Kerkhofafval (behalve straat- en veegvuil langs wandelpaden)
- OCMW
- Ziekenhuis
- Politie en brandweer
- School
- Zwembad
- Bibliotheek
- Sportcentrum (behalve straat- en veegvuil in publieke sportcentra)
- Administratieve diensten
- Wegenwerken
- Bermonderhoud en groen/parkonderhoud (behalve straat- en veegvuil in publieke domeinen)
- Rioolkolkenslib
Parkings
Publiek: cfr. straat- en veegvuil publiek domein
Privaat: bedrijfsafval
Evenementen
Alle afval van evenementen is bedrijfsafval. Enige uitzondering hierop is gebaseerd op artikel 4.1.1 van Vlarema dat straatvuil (vuilbakjes) en veegvuil gelijkstelt aan huishoudelijk afval
Kermis, braderij, markten op openbaar domein: afval van standhouders is bedrijfsafval. Containers aangeboden door de gemeente voor het verzamelen van afval van standhouders: bedrijfsafval. Afval van vegen van wat overblijft op straten en pleinen en afval in de straatvuilbakjes is gelijkgesteld met huishoudelijk afval.
Evenementen:
Op privaat terrein: bedrijfsafval
Op publiek terrein: alles wat tijdens en na het evenement in containers ingezameld werd: bedrijfsafval. Wat opgeveegd wordt en de straatvuilbakjes : gelijkgesteld met huishoudelijk afval.
Sportwedstrijden
In stadion: bedrijfsafval
Wegen langs sportstadion, openbaar domein, langs parcours: wat opgeveegd wordt en het afval in de straatvuilbakjes wordt gelijkgesteld met huishoudelijk afval.
(Jeugd)verenigingen (lokalen) Bedrijfsafval want geen huishoudelijke werking.
Inwoners kunnen bij opstart op de website kiezen voor één diftar-rolcontainer in het formaat dat voor hun gezinsgrootte past. De aanbiedingskost is afhankelijk van de grootte van de diftar-container. Wil je toch meerdere containers bestellen, dan kan je je aanvraag telefonisch doen via 0800/99.827 en druk 1. Dit wordt afzonderlijk onderzocht. Zolang de hoeveelheden onder de hoeveelheid voor huishoudelijk afval blijft, is dit geen probleem. Er kunnen meerdere gevraagd worden zolang volume in totaal niet meer dan 240 l (binnen die contouren altijd toelaten). In principe tot 1 adres 6 x 40 l.
Voor GF(t)/keukenafvalemmers is er één formaat en kan je op het webportaal imog.mijncontainer.be kiezen. Wil je een tweede GF(t)/keukenafvalemmer, vraag dit telefonisch aan bij 0800/99.827 en druk 1. Je betaalt telkens een abonnement per GF(t)/keukenafvalemmer.
Je kan het formaat van je diftar-container gratis wisselen.
Het abonnement voor de GF(t)/keukenafvalemmer is een jaarabonnement. Bij stopzetting doe je het volledige jaar uit. Je kan wel de GF(t)/keukenafvalemmer gratis laten ophalen bij stopzetting. Tel 0800/99.827 en druk 1.
Als je intekent tijdens het jaar, berekenen we de geplande inzameldata pro rata.
Neen, deze dienstverlening blijft gelijk. De afvalkalender past zich door het GF(t)/keukenafval en restafval wel aan. Dit heeft ook een invloed op de ophaaldagen van de andere afvalsoorten, kijk dus zeker nog eens jouw afvalkalender 2026 na als je deze eind december ontvangt.
Het online portaal www.mijnimog.be is volledig te gebruiken via een smartphone. De eerste keer moet het gezinshoofd (referentiepersoon) zich registreren.
Verder kan je ook terecht bij het gratis nummer 0800 99.827 als er vragen zijn over de facturatie of over je verbruik. Betalen is perfect mogelijk via de overschrijving bij de betalingsuitnodigingen zodat je niets via de computer of smartphone hoeft te doen.
De eerste betalingsuitnodiging ontvang je via de post, nog vóór de opstart van het nieuwe systeem.
Daarna kies je zelf hoe je toekomstige betalingsuitnodigingen ontvangt, via Doccle, e-mail of blijvend via de post. Deze worden uitgestuurd wanneer de drempel van 25% van het jaarverbruik wordt bereikt.
We moedigen aan om voor digitale communicatie te kiezen: sneller, milieuvriendelijker en makkelijker te beheren.
Na de aanvraag ontvang je een bevestiging met betalingsuitnodiging voor een voorschot op de diftar-rekening. Daar wordt ook de beheerskost voor de basisdienstverlening van afgetrokken. Het bedrag van het voorschot hangt af van de keuzes die je maakt: welke grootte van diftar-container kies je, neem je een GF(t)/keukenafvalemmer of niet...
Het geschatte verbruik op basis van een jaargemiddelde gebruiken we als voorstel. Richtbedrag: diftar-container 40 l (€ 50) / diftar-container 120 l (€ 75) / diftar-container 240 l (€ 150). Als je spaarzaam omspringt met je afval, kan hier langer dan een jaar meer doen.
De provisie blijft sowieso geldig over kalenderjaren heen. Pas als je een bepaalde ondergrens bereikt, krijg je een nieuwe betaaluitnodiging om je voorschot aan te vullen.
Dat kan. Een slot kan na 1 januari worden aangekocht voor een diftar-container van 40l, 120l en 240l. Een slot kost 30 euro inclusief plaatsing. Er is geen slot mogelijk op een GF(t)/keukenafvalemmertje van 25l.
Het slot opent automatisch wanneer de ophaalwagen je bak oppakt. De ophalers gebruiken dus geen sleutel. Je krijgt zelf wel twee sleutels bij je slot. Let op: als je beide sleutels verliest, moet je een nieuw slot kopen. Er zijn geen reservesleutels beschikbaar.
Hou er rekening mee dat je buren meer dan 100 kg restafval in jouw afvalbak moeten gooien om de kost van je slot te compenseren. Daarom raden we aan om eerst af te wachten. Merk je dat er toch misbruik is? Dan kan je een slot aanvragen. De ervaring in de gemeenten waar het systeem van rolcontainers al lang in voege is, leert ons dat er weinig tot geen bijplaatsingen gebeuren.
De container blijft gekoppeld aan het huis. Het slot blijft dus ook ter plaatse. Sleutels kunnen doorgegeven worden aan nieuwe bewoner, dan heeft deze gratis slot. Als sleutels niet doogegeven worden zal container vervangen moeten worden door een nieuwe container. Het slot kan dus niet mee verhuisd worden!
In deze gemeente is er nog een overgangsperiode waarbij de nieuwe restafvalzak kan worden gebruikt voor het aanbieden van restafval: Tot 31/12/2026: Deerlijk, Kuurne, Spiere-Helkijn, Waregem, Zwevegem. Kortrijk einddatum te bepalen.
Een betaalde nieuwe restafvalzak wordt ook meegenomen door de ophaler als deze is aangeboden naast de volle diftarcontainer. (piekzak)
Deze zak kan ook aangeboden worden op het Intergemeentelijk recyclagepark (vb overbruggenvakantieperiodes: enkel in deze recyclageparken:
Wel: Avelgem, Deerlijk, Harelbeke, Kruisem, Zingem, spiere-Helkijn, Waregem, Beveren-Leie, Wielsbeke, Zwevegem, Imog Moen, Kortrijk Heule, Kortrijk RollegemNiet: Anzegem, Kuurne, Vichte
en als verzamelpunten bij wegeniswerken kan dit recipiënt dienst doen.
De ophaling van rolcontainers gebeurt op de openbare weg voor zover die toegankelijk is voor de ophaalwagens. Indien je achterzijde ook een openbare weg is, toegankelijk met de vrachtwagen kan je dit aanbieden.
De container kan men aanbieden op een alternatieve locatie indien
• Aangrenzend aan de woning
• Binnen dezelfde ophalingszone
• Aan de publieke weg
We hebben niet de mogelijkheid om speciale verzoeken van inwoners te registreren en door te geven aan de ophaaldienst. Heb je hierover vragen, contacteer de gratis infolijn op 0800 99.827
Op de volgende recyclageparken :
Wel: Avelgem, Deerlijk, Harelbeke, Kruisem, Zingem, Spiere-Helkijn, Waregem, Beveren-Leie, Wielsbeke, Zwevegem, Imog Moen
Niet: Anzegem, Kortrijk Heule, Kortrijk Rollegem, Kuurne, Vichte
Enkel aanbieden in een papieren zakje (die je op alle IGRP-s kan aankopen : € 4,5 voor 40 zakjes).
Heel wat basisdienstverlening binnen de gemeente (netheid, toegang tot het recyclagepark met veel gratis fracties, ophaalkalender...) werd niet via de ‘afvalproducent’ geïnd, maar vanuit de algemene middelen van de gemeente bijgepast. Dit wordt nu aan de diftar-rekening toegewezen.
De € 2 per maand mag je dan ook niet zien als een huur voor de container, want je betaalt geen huur of waarborg. Het is wel een vaste beheerskost voor de basisdienstverlening van het hele afvalverhaal. Het gaat dus over een overkoepelende kost.
Een gemeente of stad kan ervoor kiezen om kleine accenten anders te leggen omwille van de eigenheid van de gemeente. Bijvoorbeeld stedelijk versus landelijk...
De tegemoetkomingen gebeuren door je gemeente. Contacteer je gemeente hiervoor.
Uit een restafvalzakanalyse die Imog uitvoerde, blijkt dat 47,3 kg per inwoner per jaar van ons restafval bestaat uit GF(t)/keukenafval en uit 26,5 kg per inwoner per jaar aan recycleerbare materialen, waar er nu al een selectieve inzameling voor bestaat (pmd, textiel, papier & karton...). Er is dus nog potentieel om 73,8 kg per persoon per jaar uit het restafval te halen.
Onze dienstverlening wordt nu uitgebreid en hierbij gebruiken we het principe van ‘de vervuiler betaalt’ door het restafval te wegen. Zo wordt de goede sorteerder beloond en willen we financiële stimuli bieden om sorteren meer te belonen en restafval te ontraden. Wanneer we dit wegen, kan dit preciezer per effectieve kg i.p.v. per zak worden berekend. Hierdoor kan er potentieel €25 (73,8 kg * €0,34) per gezinslid worden bespaard. Ook de aanbiedingskost betaal je enkel als je de container buiten plaatst. Je hoeft niet elke ophaling je container aan te bieden.
We willen vooral wijzen op de doelstelling dat we allemaal zelf stappen kunnen nemen voor minder CO2 en een beter klimaat en het toegenomen comfort dat een diftar-rolcontainer met zich meebrengt: geen scheuren of lekken, geen vieze geur... De mensen die nu al de vergelijkbare tuinafvalbakken gebruiken, zijn ook tevreden over deze betalende service.
Ook even meegeven dat de laatste jaren is de gezondheidsindex een heel stuk is gestegen, zeker na de coronajaren. De nieuwe prijszetting van € 0,34/kg sluit meer aan bij de werkelijke kostprijs om het restafval in te zamelen en te verwerken. Hiermee wordt onze regio in lijn gezet met de andere Vlaamse regio’s en maken we een inhaalbeweging inzake ‘de vervuiler betaalt’. De kostprijs voor restafval in de ons omringende regio’s situeert zich trouwens rond de €0,40/kg.
De tegemoetkomingen zijn per gemeente anders. Contacteer je gemeente hiervoor. Tip voor jonge ouders: gebruik herbruikbare luiers, in heel wat gemeenten zijn hiervoor subsidies voorzien.
Het klopt dat kattenbakvulling veel weegt. Kattenbakvulling hoort niet bij het groente-, fruit- en tuinafval omdat het mogelijk ziektekiemen kan bevatten en het vergistingsproces kan verstoren. Hoewel er biologisch afbreekbare kattenbakvulling bestaat, is het voor ophalers en verwerkers moeilijk om te controleren of het echt 100% biologisch afbreekbaar is en of het geen ziektekiemen bevat. Daarom wordt kattenbakvulling – ongeacht het type – bij het restafval geplaatst.
Door de kattenbakvulling bij het restafval aan te bieden, zal dit natuurlijk wel een groot deel van de afvalfactuur bedragen.
Alternatieven zijn:
- Biologisch afbreekbare vulling gebruiken die je in je eigen tuin composteert (gemaakt uit houtkorrels, stro, maïs, papier of kokosvezels) en enkel uitwerpselen van planteneters zelf composteren
- Klompvormende kattenbakvulling gebruiken. Zo schep je enkel de gebruikte delen (of klompen) weg zonder alles te moeten vervangen. Naar gewicht heeft dit ook een grote impact.
Voor de ophalers is het niet mogelijk om te achterhalen of aangeboden zakjes effectief composteerbaar zijn. Vaak bevatten deze plastic zonder dat je dit op het eerste gezicht ziet.
Daarom aanvaarden de verwerkingsinstallaties van GF(t)/keukenafval en groencomposteringen deze niet en horen ze allemaal bij het restafval.
Op de intergemeentelijke recyclageparken kan je papieren zakjes kopen die wel gebruikt kunnen worden in de GF(t)/keukenafvalemmer : € 4,5 voor 40 zakjes
Ja, in je diftar-rolcontainer mag je gerust kleine plastic vuiniszakjes uit keuken of badkamer deponeren. Duw ze wel niet te hard aan zodat ze er vlot uitvallen bij de lediging.
Nee, in de GF(t)/keukenafvalemmer mogen plastic zakjes zeker niet, omdat dit niet kan gecomposteerd worden. Composteerbare zakjes of bio-afbreekbare zakjes mogen ook niet omdat in de praktijk blijkt dat deze niet zo goed verteren.
Wil je graag je GF(t)/keukenafvalemmer proper houden, dan kan je papieren zakjes (€4,5 voor 40 zakjes) aankopen op het intergemeentelijk recyclagepark in jouw buurt. Je kan ook een aanrechtemmertje (€3,5) kopen om in je keuken te zetten. Dit is te koop vanaf eind november.
Alle diftar-containers en GF(t)/keukenafvalemmers zijn voorzien van een grote adressticker van 13 op 9 cm.
Je kan je huidige pak restafvalzakken opgebruiken, maar vanaf 1 januari 2026 moet je er wel een retributiesticker van € 0,80 ophangen. Dit geldt zowel voor de kleine (40L) als grote (60L) restafvalzakken. Koop niet meer zakken dan nodig. Hamsteren heeft geen zin. Er is geen einddatum bepaald hoe lang bestickerde zakken meegenomen worden. In een pak restafvalzakken zitten er tien zakken.
Sinds begin december zijn de retributiestickers te koop op volgende locaties, per stuk:
| Gemeente/stad | Locatie |
| Anzegem | Gemeentehuis (De Vierschaar) en sociaal huis (Lieven Bauwensstraat) |
| Avelgem | Intergemeentelijk recyclagepark |
| Deerlijk | Intergemeentelijk recyclagepark |
| Harelbeke | Intergemeentelijk recyclagepark |
| Kortrijk | Intergemeentelijke recyclageparken (Rollegem/Heule/Harelbeke), wijkcentra, stadhuis (Leiestraat 21) en depot Vier Linden 3 |
| Kruisem | Niet van toepassing |
| Kuurne | Gemeentehuis en bibliotheek |
| Spiere-Helkijn | Gemeentehuis en intergemeentelijk recyclagepark Moen |
| Waregem | Intergemeentelijk recyclagepark, stadswinkel en deelgemeentehuizen |
| Wielsbeke | Intergemeentelijk recyclagepark en stadhuis |
| Zwevegem | Intergemeentelijk recyclagepark, infopunt gemeente en Bibbus |
Je mag je container aanbieden net zoals dat bij een restafvalzak het geval was. Dit wil zeggen dat de container buiten mag de avond voor de ophaling volgens de afspraken die gelden in jouw gemeente/stad of op de dag van de ophaling voor 5 uur. Je zet de bak aan de rand van de straat, voor je perceel. Dit met de handvaten richting de straat zodat de ophalers je bak makkelijk kunnen verplaatsen.
Hou het voetpad vrij voor rolstoelgebruikers en kinderwagens. Plaats je rolcontainer op een vlakke ondergrond. Containers die niet dicht kunnen, worden niet meegenomen. Je dient de bak op de dag van de lediging zelf terug binnen te halen of op de eigen grond te plaatsen. Dit mag dus gerust na je werkdag.
Is er geen ophaling, dan zet je de container op een plaats die voor jou het handigst is. Staat de container buiten, dan kies je best een schaduwrijke plaats.
In noodgevallen of bijvoorbeeld voor vertrek op reis kan je met je restafval terecht op de intergemeentelijke recyclageparken indien deze worden aangeboden in officiële zakken. Een zak van 50 liter kost €2,5.
Een diftar-container van 40 liter is niet groot. Het neemt ongeveer even veel plaats in als een huidige restafvalzak. Een diftar-container van 40 liter is dus een goed alternatief voor appartementen.
De aansluiting op het huishoudelijke inzamelcircuit en de beheerskost voor de basisdienstverlening geldt per huisgezin. Elke bewoner van een appartementsgebouw krijgt een persoonlijke brief om een eigen container aan te vragen. Dit sluit het beste aan bij de principes van het diftar-systeem: iedereen is zelf financieel verantwoordelijk voor het huishoudelijk afval dat hij/zij aanbiedt.
Appartementen klein (tot 24 wooneenheden)
Er kunnen enkel oplossingen aangeboden worden die dezelfde dienstverlening bieden als bij woningen. Zo wordt het gelijkheidsbeginsel voor alle inwoners gerespecteerd.
We bevelen een 40 l restafvalemmer aan samen met een 25 l GF(t)/keukenafvalemmer. Immers dit neemt niet meer plaats in als een restafvalzak. Ook in de andere regio’s in Vlaanderen houdt men voorgaande principe aan. Noot : 24 wooneenheden worden ook als specifiek type aangehouden in de brandpreventie inzake opslagruimte voor afval.
Appartementen klein (van 24 tot 50 wooneenheden)
Er zijn soms opmerkingen over het buitenplaatsen van containers op de openbare weg. Er moet een inzamelplaats aangeduid te worden om ook de containers en emmers buiten te plaatsen. Een overleg met de ophaler restafval/GF(t)/keukenafval en een deskundige van Imog kan ingepland worden om ter plaatse in overleg met de syndicus en/of bewoners de beste inzamellocatie voor de emmers en rolcontainers aan te duiden.
Appartementen groot (vanaf tenminste 50 wooneenheden)
Imog werkte voor deze situaties een beheersovereenkomst uit met volgende principes:
De bouwheer bekomt een toelating tot plaatsen van OCT’s (ondergrondse containers voor restafval ; GF(t)/keukenafval ; PMD ; Papier en karton) bij de stad/gemeente.
De bouwheer plaatst op zijn kosten de OCT’s van een type de past bij de inzameling van Imog voor restafval/GF(t)-keukenafval/PMD/Papier & karton.
Het onderhoud en de ledigingskost wordt aangerekend aan de VME (vereniging van mede-eigenaars)
Het afval is huishoudelijk afval en dient geïntegreerd te worden in het inzamelcircuit die via Imog wordt georganiseerd en niet via een privé-inzamelaar die bedrijfsafval inzamelt.
Enkel de inwoners van het appartement kunnen met hun e-ID terecht in de OCT’s.
De OCT’s rekenen de geldende retributies aan aan de aanbrenger (gewichtsdiftar voor restafval/per beurt voor GF(t) keukenafval/ per volume voor PMD en gratis voor Papier & Karton.
Imog zorgt voor de supervisie, verrekening van de retributies aan de voortbrenger van het afval en integratie van het systeem op www.mijnimog.be De bouwheer zorgt dat het gekozen OCT hiervoor geschikt is.
Appartementen/VME (verenigingen van mede-eigendom) die aansluiten op het bedrijfsafvalcircuit :
Sommige inwoners van appartementen of verenigingen van mede-eigenaars sloten in het verleden overeenkomsten af met IHM’ers voor bedrijfsafval (inzamelaars, handelaars en makelaars; privé bedrijven die afval inzamelen). Vlaanderen wil een duidelijk scheiding van het huishoudelijk circuit en het bedrijfsmatige circuit. De inwoners dienen dan ook voor dit huishoudelijk afval aan te sluiten bij het huishoudelijk circuit. Deze inwoners zijn onderhevig aan een beheerskost voor de basisdienstverlening. De inwoners dienen ook gebruik te maken van de geëigende inzamelrecipiëntencipiënten en zijn onderworpen aan de retributies.
De rolcontainer hoort bij het huis en dus bij het specifieke adres. Je laat je diftar-rolcontainer netjes achter. Deze wordt geblokkeerd en pas terug geactiveerd als er nieuwe bewoners in het huis komen. De tuinafvalbak is een uitzondering want hierbij is een systeem met waarborg voor de container en de container zal opgehaald worden bij stopzetten van je abonnement.
Ben je zelf net verhuisd en is er geen container bij de woning? Vraag deze dan aan bij Imog.
De voorschotrekening hoort bij de persoon zelf. Die neem je dus mee als je binnen de Imog-regio verhuist. Bij overlijden, opname in een woonzorgcentrum of een verhuizing buiten de Imog-regio wordt de rekening afgesloten en krijg je het saldo terug.
Dit zal blijken uit de adresbestanden vanuit het bevolkingsregister die periodiek geüpdatet worden. De nieuwe bewoner zal een standaardbrief ontvangen met de mogelijkheden.
Je kan natuurlijk ook altijd bellen naar 0800/99.827
Er is geen teruggave bij de stopzetting van een GF(t)/keukenafvalabonnement, tenzij bij een overlijden, een verhuizing naar een woonzorgcentrum of een verhuizing buiten de Imog-regio. Dit is idem aan het huidige tuinafvalbakabonnement.
De diftar-rolcontainer blijft bij het het huis, de GF(t)/keukenafvalemmer zal opgehaald worden (gratis).
Eerst werden vanuit de bevolkingsregisters alle inwoners aangeschreven, met de uitrol van de dienstverlening voor huishoudelijk afval (d.w.z. vanuit de reguliere werking van een huisgezin).
Grote hoeveelheden en bedrijfsafval zoals onthaalouder, organisatie, vereniging, horeca of activiteiten vanuit een beroepsbezigheid val je onder het bedrijfsafval. Voor afval van bedrijfsmatige oorsprong, ontwikkelde Imog een dienstverlening.
Deze inzameling is administratief en financieel losgekoppeld van het huishoudelijk circuit, maar kan samen worden ingezameld. Alle info vind je hier
Geef je gegevens (btw-nummer, adres, contactpersoon) door via 0800 99.827 of sales@imog.be zodat we je kunnen informeren.
Bij lediging worden de bakken twee keer gewogen: eerst het brutogewicht en na lediging het tarragewicht. Enkel het nettogewicht (verschil) wordt in rekening gebracht. Eventueel achtergebleven afval of het gewicht van de container of slot rekenen we dus niet mee.
Ja, dat kan.
Bel naar 0800 99.827 en druk 1.
Zodra we je aanvraag ontvangen hebben, behandelen we die verder.
Elk huishouden is verplicht om aan te sluiten bij het door de stad of gemeenten uitgebouwde inzameling voor huishoudelijk afval. Dit wordt bepaald aan de hand van de domicilie. Voor bedrijven, verenigingen en horeca ligt dit anders.
Voor hen is er een regeling rond bedrijfsafval. Hier vind je alle info
Wil je een offerte op maat ontvangen?
Contacteer hiervoor sales@imog.be
Print
Sitemap