IMOG - 0800 99 827 - info@imog.be
Spiere-Helkijn

Imog rolt vanaf 1 januari 2026 nieuwe dienstverlening uit in Spiere-Helkijn: 

  • aparte ophaling van groente-, fruit-, tuin- en keukenafval
  • ophaling van restafval in (rol)containers

GF(t)/keukenafval

Wist je dat meer dan 40% van het restafval uit waardevolle grondstoffen bestaat? We hebben het over GF(t)/keukenafval (groente- en fruitafval, beperkt tuinafval en etensresten). Door dit apart in te zamelen en te verwerken, kunnen we groene energie produceren en bespaar je op je afvalkosten. 

Praktisch

  • Ophaling met bruine GF(t)/keukenafvalemmer met deksel van 25 liter
  • Geen huur of waarborg voor bruine emmer
  • Abonnementssysteem: 45 euro voor 36 ophalingen per jaar (ongeacht aantal aanbiedingen)
  • Wil je graag een aanrechtbakje of papieren zakjes voor in de emmer? Die koop je op de recyclageparken waar ze ook andere producten te koop aanbieden.
  • Ophaling op dezelfde dag als de ophaling van het restafval
    • Wekelijks van mei tot en met september (zomermaanden)
    • Tweewekelijks van oktober tot en met april (wintermaanden)

Wat mag mag erin?

Wat is het verschil met de tuinafvalbak?

GF(t)/keukenafval en tuinafval zijn verschillende afvalstromen en worden anders verwerkt:

  • GF(t)/keukenafval wordt vergist in een installatie waarbij biogas wordt gemaakt als groene energie.
  • Tuinafval composteren we op onze eigen site in Moen tot hoogwaardige groencompost.

Een abonnement op een tuinafvalbak is een goede oplossing voor wie een grote tuin en veel tuinafval heeft. Een abonnement is niet verplicht.

Ben ik verplicht om een GF(t)/keukenafvalemmer te nemen?

Organisch afval mag niet meer in je restafvalzak. Je kan dit dus ook verwerken door je keukenrestjes te geven aan kippen en/of in je compostvat- of bak te deponeren. Heb je geen ruimte om dit zelf te doen, dan is de eenvoudigste manier de GF(t)/keukenafvalemmer van Imog.

 

Overschakelen op diftar: geen restafvalzakken meer vanaf 2027

Vanaf 1 januari 2027 kan je geen restafvalzakken meer gebruiken. Je biedt je restafval dan aan in een rolcontainer. Een rolcontainer heeft een chip waardoor je enkel betaalt voor het aantal kilogram dat je aanbiedt. De meeste Vlaamse gemeenten gingen ons hierin al voor. 

Restafvalzakken kan je blijven gebruiken tot en met december 2026. 2026 wordt dus een overgangsjaar. Je kan je oude restafvalzakken mits plakken van een retributiesticker opgebruiken of je kan nieuwe restafvalzakken van 50 liter kopen. Weet wel dat het gebruik van restafvalzakken een eindig verhaal is. Daarom kan je best nu al overschakelen op een rolcontainer. 

Diftar staat voor gedifferentieerd tarief: je betaalt alleen voor het afval dat je effectief aanbiedt. Bij Imog geloven we sterk in het eerlijkheidsprincipe: wie beter sorteert en minder niet-recycleerbaar afval heeft, betaalt ook minder.

Wat zijn de voordelen?

  • Geen scheuren of lekken: je krijgt dus ook geen ongewenst bezoek van katten of vogels meer
  • Minder geurtjes: vooral in de zomermaanden is dit een groot voordeel. Het stevige deksel houdt de container netjes afgesloten.
  • Veilig en proper straatbeeld.
  • Duurzaam en milieuvriendelijk: bij normaal gebruik gaat een rolcontainer jaren mee. Het plastic van restafvalzakken kunnen we vermijden.
  • Ergonomisch door de wielen onder de rolcontainer: zowel voor jou als voor de afvalophalers.
  • Correcte prijs: je betaalt enkel voor het aantal kilogram dat je aanbiedt en dat wordt opgehaald.

 

Welke rolcontainer kies ik best?

Hoeveel kost de ophaling van mijn rolcontainer?

Volume

Hoogte

Breedte

Diepte

Aanbiedingskost

Prijs per kg

40 liter

56 cm

50 cm

35 cm

€0,16 per aanbieding

€0,34 per kg

120 liter

95 cm

49 cm

56 cm

€0,32 per aanbieding

€0,34 per kg

240 liter

106 cm

58 cm

64 cm

€0,63 per aanbieding

€0,34 per kg

Hoe werkt het?

Elk gezin betaalt een forfaitair startbedrag op een aparte rekening. Dit startbedrag noemen we het voorschot. Elke keer je je afval aanbiedt, trekken we de kosten van de inzameling en de verwerking af van die voorschotrekening. Van zodra je voorschot onder het drempelbedrag zakt, stuurt Imog je automatisch een betalingsuitnodiging om het aan te vullen. De berekening gebeurt op basis van het geschatte gebruik en de eventuele gebruikte diensten. Je kan dit eenvoudig vanuit je zetel regelen en hoeft geen restafvalzakken meer in huis te halen.

Als er geen saldo meer op jouw rekening staat, wordt je diftar-container geblokkeerd. Ophaling van je afval is dan niet meer mogelijk. Hou hier rekening mee om tijdig je saldo aan te vullen.

Zijn er vaste kosten?

Per begonnen maand is er een vaste beheerskost voor de basisdienstverlening van € 2. Dit geldt voor iedereen, ongeacht het gebruik van je emmer of (rol)container. Deze bijdrage dekt de basisdienstverlening, zoals de ophaalkalender, de toegang tot het recyclagepark waar je een groot aantal fracties gratis kan aanleveren, de netheid in je gemeente…

Kan ik een slot voorzien?

De ervaring leert ons dat het zelden gebeurt dat iemand anders zijn afval in jouw container dumpt. Wil je toch een slot, dan is dit mogelijk. Imog plaatst het slot op je container. Je kan dit pas vanaf januari 2026 aanvragen. Hou er rekening mee dat een slot betalend is.

Wanneer mag ik mijn diftar-rolcontainer buiten zetten?

Je mag je container aanbieden net zoals dat bij een restafvalzak het geval was. Dit wil zeggen dat de container buiten mag de avond voor de ophaling volgens de afspraken die gelden in jouw gemeente/stad of op de dag van de ophaling voor 5 uur.

Hou het voetpad vrij voor rolstoelgebruikers en kinderwagens. Plaats je rolcontainer op een vlakke ondergrond. Containers die niet dicht kunnen, worden niet meegenomen. Zodra je container geledigd is, zet je die weer binnen. Is er geen ophaling, dan zet je de container op een plaats die voor jou het handigst is. Staat de container buiten, dan kies je best een schaduwrijke plaats. 

Hoe werkt de ophaling van mijn rolcontainer?

Elke diftar-rolcontainer heeft een unieke chip. Wanneer de rolcontainer aan het beladingssysteem van de ophaalwagen wordt gehaakt, kan de chip gelezen worden. Die informatie gaat door naar de boordcomputer die checkt of het afval mee mag (genoeg voorschot, geen weigering...). Na de lediging volgt een tweede weging. Het verschil tussen de beide waarden is het aantal kilogram restafval dat uit de container is verwijderd. Er is dus een weging bij het optillen en een weging bij het neerlaten. Elk gezin betaalt per aanbieding én per aangeboden kilogram. Je betaalt alleen voor het afval dat effectief opgehaald is. De informatie van de chip wordt gebruikt om je persoonlijke rekening op te stellen.

Ik woon op een appartement. Hoe werkt het systeem voor mij?

Een diftar-container van 40 liter is niet groot. Het neemt ongeveer even veel plaats in als een restafvalzak. Een diftar-container van 40 liter is dus een goed alternatief voor appartementen.

Hoe hou ik mijn diftar-rolcontainer proper?

Een netjes onderhouden rolcontainer gaat jarenlang mee bij normaal gebruik. Zorg daarom dat je hem goed onderhoudt. Een container kan je vlot uitwassen. Je kan onderaan wat krantenpapier leggen zodat afval niet blijft plakken aan de bodem. Afval dat geurhinder veroorzaakt, kan je eerst in (kranten)papier wikkelen.

Ik heb nog oude restafvalzakken, wat nu?

Je kan je huidige pak restafvalzakken opgebruiken, maar vanaf 1 januari 2026 moet je er wel een retributiesticker van € 0,80 ophangen. De sticker kan je aankopen in de intergemeentelijke recyclageparken (IGRP) in de Imog-regio. Je kan ook nieuwe restafvalzakken van 50 liter aankopen. Hou er wel rekening mee dat dit maar kan tot eind december 2026.  

Wat doe ik als ik verhuis?

De rolcontainer hoort bij het huis en dus bij het specifieke adres. Je laat je diftar-rolcontainer netjes achter. Ben je zelf net verhuisd en is er geen container bij de woning? Vraag deze dan aan bij Imog.

 

Heb je vragen? Bel naar 0800 98 002 (van 18/8/2025 tot en met 31/12/2025)