Imog ontwikkelt een dienstverlening voor niet-huishoudelijk afval tegen 1 april 2026.
Tot dan kan u voor uw bedrijfsafval (niet-huishoudelijk afval) de nieuwe restafvalzakken gebruiken of oude restafvalzakken met sticker € 0,80/restafvalzak.*
Hebt u interesse in onderstaand aanbod, dan kan u dit laten weten via sales@imog.be. Volgend jaar ontvangt u dan een offerte met een voorstel tot overeenkomst.
Voor bijkomende toelichting organiseren we ook diverse info-avonden. Inschrijven kan via communicatie@imog.be
*In Kruisem blijft de reguliere werking verder lopen.
De stad Kortrijk heeft een eigen dienstverlening voor bedrijven met eigen tarieven. Voor meer informatie verwijzen we naar de website van stad Kortrijk.

Wat is huishoudelijk afval en wat is bedrijfsafval
Wat is huishoudelijk afval?
Afval dat vrijkomt vanuit de reguliere werking van een gezin wordt beschouwd als huishoudelijk afval. De definitie van Ovam houdt rekening met aard, oorsprong en hoeveelheid. Het lokale bestuur heeft een zorgplicht om dit huishoudelijk afval in te zamelen. (art 26. Materialendecreet).
Alle aansluitpunten/adressen met koppeling met het bevolkingsregister ontvingen een voorstel om hun keuze voor GF(t)/keukenafvalemmer en restafvalcontainer kenbaar te maken.
Wat is bedrijfsafval?
Het afval dat niet vanuit de reguliere werking van een huisgezin voortkomt, zoals dit van organisaties, verenigingen of bedrijven, wordt beschouwd als bedrijfsafval (niet-huishoudelijk afval). Deze organisaties zijn zelf verantwoordelijk voor de correcte verwijdering. Zij kunnen voor hun afvalophaling terecht bij een private ophaler of bij Imog.
Lokale besturen (en dus Imog) kunnen hiervoor een afzonderlijke dienstverlening ontwikkelen, maar dit moet vanuit diverse juridische bronnen, minstens tegen de werkelijke en reële kosten gebeuren. Zo is indirecte subsidie of marktverstoring t.o.v. private operatoren
Deze niet-limitatieve lijst wordt aanzien als een bedrijf: Crisiswoningen, LOI (lokaal opvanginitiatief), ontmoetingscentra en parochiezalen, jeugdverenigingen, verenigingslokalen, geloofseenheden, sportverenigingen, scholen, vzw’s, kinderdagverblijven, woonzorgbedrijven, zelfstandige beroepen, winkels, (K)KMO’s de stedelijke en gemeentelijke diensten (administraties, technische diensten, AGB’s…) ...
Vlarema
Net zoals een gezin het huishoudelijk afval moet sorteren, heeft een bedrijf ook verplichtingen. Elke organisatie moet zijn afval sorteren aan de bron. Zo raakt recycleerbaar afval niet foutief bij restafval.
Daarnaast hebben bedrijven ook diverse administratieve plichten, zoals een het aangeven van non-conformiteiten en de ingezamelde hoeveelheden.
Volgens Vlarema 9 – artikel 5.5.2 moeten vanaf 1 januari 2026 alle bedrijfsafval containers voor zowel restafval als organisch en biologisch bedrijfsafval (OBA) individueel gewogen en geregistreerd worden. Deze gegevens (hoeveelheid en prijs per eenheid) moeten transparant opgenomen zijn op de factuur.
Onderstaand vindt u een overzicht van de afvalstromen die u verplicht moet sorteren. Dit helpt u niet alleen bij correcte afvalscheiding, maar draagt ook bij aan een duurzaam afvalbeleid binnen uw onderneming. Wie goed sorteert, betaalt minder!

Aanbod Imog
Imog zal vanaf 1 april 2026 bedrijfsrestafval ophalen conform de Vlarema-wetgeving, Dit gebeurt samen met het huishoudelijke afval, maar administratief en financieel volledig afgesplitst. Als bedrijf kan je, maar hoef je hier niet op in te gaan. Dit draagt ertoe bij om het bedrijfsrestafval te kunnen afsplitsen van het huishoudelijke restafval om - samen met de GF(t)/keukenafval-inzameling - de doelstellingen van het afvalstoffenplan te behalen.
Algemene principes (excl. btw):
• Er is een deel in prefacturatie, zoals de administratiekost (voor de administratieve verplichtingen: basiskarakterisatie, ketenovereenkomst, non-conformiteitenmelding…) en een deel in postfacturatie.
• Bedrijven ontvangen maandelijks een factuur voor de ophaling en verwerking en eventuele wissels van containers. Voor bepaalde fracties wordt er gewerkt met een abonnementsprijs (vb. inzameling van papier & karton).
• De tarieven worden jaarlijks geïndexeerd. Deze prijzen zijn exclusief btw.
• De ophaling gebeurt samen met die van de inwoners. De data vindt u op de ophaalkalender op www.imog.be.
Restafval (RAV)
We werken met een postfacturatie per maand. De prijszetting is opgesplitst 3 blokken. Eerst is er de huur van de container/maand (niet van toepassing voor verenigingen en scholen). Daarna is er voor de ophaling is er een aanbiedingskost/beurt en een ophaalkost/kg. Tenslotte wordt er voor de verwerkingsprijs rekening gehouden met de verwerking/kg en de milieuheffing/kg.
De aanbiedingsfrequentie is dezelfde als van het huishoudelijk restafval binnen je gemeente: tweewekelijks in Kruisem, 7 maanden tweewekelijks en 5 maanden wekelijks in Anzegem, Avelgem, Deerlijk, Harelbeke, Kuurne, Spiere-Helkijn, Waregem, Wielsbeke en Zwevegem.
OBA (organisch-biologisch afval, enkel 40 liter en 120 liter)
We werken met een postfacturatie per maand. De prijszetting is opgesplitst 3 blokken. Eerst is er de huur van de container/maand (niet van toepassing voor verenigingen en scholen). Daarna is er voor de ophaling is er een aanbiedingskost/beurt en een ophaalkost/kg. Tenslotte wordt er voor de verwerkingsprijs rekening gehouden met de verwerking/kg
De aanbiedingsfrequentie is dezelfde als van het huishoudelijk afval binnen je gemeente: tweewekelijks in Kruisem, 7 maanden tweewekelijks en 5 maanden wekelijks in Anzegem, Avelgem, Deerlijk, Harelbeke, Kuurne, Spiere-Helkijn, Waregem, Wielsbeke en Zwevegem.
Papier & karton (enkel 1.100 liter)
Hier werken we met een abonnementsformule met een prefacturatie 1x per jaar met de huur/12 maanden en de ophaling en verwerking voor 26 beurten volgens de tweewekelijkse aanbiedingsfrequentie als van het huishoudelijk afval binnen je gemeente. Voor scholen is er vanuit de erkenning van Fost plus een andere regeling.
PMD (enkel in zakken)
Hier is er geen facturatie vereist en gebeurt door de aankoop van zakken. De ophaling en verwerking voor 26 beurten volgens de tweewekelijkse aanbiedingsfrequentie als van het huishoudelijk afval binnen je gemeente.
Tarieven
| eenheid | Incl. btw | Excl. btw |
|
|
|
|
RECIPIËNTEN te huur
| |||
40l container - (chip en slot) 120l container - (chip en slot) 240l container - (chip en slot) 1100l container (chip en slot) | /stuk/maand /stuk/maand /stuk/maand /stuk/maand | € 4,24 € 3,63 € 3,63 € 10,89 | € 3,50 € 3,00 € 3,00 € 9,00 |
Wissel volume zonder defect | /stuk | € 15,73 | € 13,00 |
| |||
OPHALING (en verwerking) van afval
| |||
Restafval (RAV) | |||
Aanbiedingskost RAV | /beurt | 40l: € 0,16 120l: € 0,32 240l: € 0,63 1100l: € 3,14 | 40l: € 0,13 120l: € 0,26 240l: € 0,52 1100l: € 2,60 |
Ophaling RAV | Kg | € 0,32 | € 0,27 |
Verwerking RAV | Kg | € 0,18 | € 0,15 |
Milieuheffing RAV | Kg | € 0,04 | € 0,03 |
| |||
Organisch Biologisch Afval (OBA) | |||
Aanbiedingskost OBA | /beurt | 40l: € 0,16 120l: € 0,32 | 40l: € 0,13 120l: € 0,26 |
Ophaling OBA | Kg | € 0,34 | € 0,28 |
Verwerking OBA | Kg | € 0,14 | € 0,12 |
| |||
P&K (1100 l) | Jaarabonnement (tweewekelijks) | € 686,12 | € 567,04 |
| |||
PMD (enkel in zakken) | /zak |
|
|
| |||
ADMINISTRATIE
| |||
algemene beheerskost /jaar | /locatie | € 24,20 | € 20,00 |
rappelkost (na eerste aanmaning) | /stuk | € 22,45 | € 18,55 |
Infoavonden
Om tegemoet te komen aan de vragen van KMO’s maar ook van verenigingen, enz… worden een aantal infosessies ingepland, gespreid over de Imog-regio
• HARELBEKE: 2 december om 19u Imog (70 personen)
• WAREGEM: 3 december om 19u Raadzaal Stadhuis (250 personen)
• ZWEVEGEM: 4 december om 19u Zaal Volt in Transfo (160 personen)
• WIELSBEKE 10 december om 19u OC Leieland (250 personen)
Inschrijven kan via communicatie@imog.be met vermelding van je naam, organisatie en de datum van de sessie die je wil volgen.
Print
Sitemap